Deltidsharmonisk

02 mars 2007

På restaurangen

"Åh, kolla dom ska gifta sig", hörde jag någon bakom mig säga. Ett par bord bort satt en man och kvinna. Mannen gick ned på knä och vecklade ut en servett som han verkade ha skrivit på. Alla ville vi höra vad han sa men det resulterade bara i mer viskande. Jag ville vända mig om och följa scenariot men vännen mitt emot tyckte det var oförskämt. "Nu gråter hon", sa min vän. Kvinnan kupade sina händer och försökte behålla mascaran på plats. Till slut fick jag nog av den förväntansfulla stämningen så jag gick också ned på knä, framför min vän. Några barn bredvid oss fnissade och vännen frågade vad i helvete jag höll på med.

Nu fick mannen på knä en bit bort också syn på mig. Jag tittade på honom som att han var min combatant. Vände mig mot vännen som luktade på whiskeyn. "Jag våldtog din syster med en toaborste", sa jag och flaxade med tungan. "Varje sommar från det hon var typ 7 år fram till hon dog", la jag till. Han ställde ned glaset och greppade sin bordskniv. Mannen med servetten stod nu upp, han såg uppgiven ut. Varenda människa i restaurangen inklusive servitörerna tittade nu på min vän med bordskniven. Jag vände mig mot paret och lyfte på axlarna en gång.

När jag passerade paret liggandes på båren försökte jag säga förlåt, men bordskniven satt så långt in, mina stämband var ur funktion. Dessutom kom det bara blod ur munnen när jag öppnade den. Jag gjorde tecken med handen att dom kunde fortsätta sin ceremoni, men kvinnans mascara var nu utsmetad på servetten där löftena befunnit sig.

8 Comments:

At 2:28 em, Anonymous Anonym said...

Ha! där fick dom. Tjoff!

 
At 11:52 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, har du lust att göra en uppläsning på Ord och text-festen på Street den 14 april. Hör av dig! Mvh Maya
maya@streetinstockholm.se
www.streetinstockholm.se

 
At 1:06 em, Blogger Kim Jong Il said...

Hahaha du är sjuk på riktigt. Vill du bilda klubb? Hör av dig! Mvh Thomas Bodström

 
At 7:35 em, Blogger KellogsFrank said...

det är synd att du så sällan skriver här numer, verkar ha förflyttat ditt forum till buster. inget fel med det iofs, bara att det finns en uppsjö av självbiografiska bloggar och deltidsharmonisk kändes som en skön kontrast till allt annat.


jag har iaf länkat till deltidsharmonisk, hoppas det inte gör något.


Glad Påsk ditt as!

 
At 12:16 fm, Blogger deltidsharmonisk said...

Grejen är den att jag inte känt inspiration skriva något på länge. Jag vägrar skriva nåt bara för att behålla läsare. Borde gå utanför dörren oftare kanske, det är då jag kommer på saker. Men tack för att du bryr dig, really.

 
At 1:48 fm, Blogger KellogsFrank said...

inspiration går inte att tvinga fram, så är det. hursomhelst, jag saknar din produktivitet. och utan att suga för mycket kuk, så var det din blogg som inspirerade mig från att frångå det självbiografiska dravlet och succesivt övergå till att skriva mer novellartat. det händer så mycket mer med texterna då, de tillåts växa.

så tack för det!

 
At 10:04 fm, Anonymous Anonym said...

hej, såg dig igår på street. tycker väldigt mycket om ditt sätt att skriva. keep it up.

 
At 7:42 em, Blogger deltidsharmonisk said...

tack ester.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se