Deltidsharmonisk

23 oktober 2006

Stetoskopet

Jag sover med ett stetoskop fasttejpat på bröstkorgen. Det är något på gång där inne, jag vet inte vad, men det håller mig vaken flera dygn på raken. I går vaknade jag sittandes på en busshållplats. Det var sent och alla bussar hade slutat gå för flera timmar sedan. Någon hade sprayat sin tag på min nya vinterjacka. Fick lift med en långtradarchaffis som berättade att han skulle ta livet av sin fru när han gick av skiftet. Jag berömde hans skägg och sa att han liknade Levon Helm i The Band. Han sa att han skulle ta livet av sin fru när han gick av skiftet.

På hallmattan låg ett brev från Imigrationsverket. Jag skulle bli utvisad. Satte mig i soffan och bet mig i underläppen. Kände mig fånigt glad. Det var länge sedan någon skickat ett personligt brev till mig. Dessutom var det lite klet från en marsipantårta vid ena hörnet. Nu var ju brevet inte till mig egentligen, det hade kommit helt fel, men jag låtsades att de skrivit ned allt det där bara till mig.

Vaknade under sängen. Stetoskopet låg på golvet, kravlade snabbt ut och hämtade sylådan. Med ena handen på bröstet rotade jag runt i lådan, försökte hålla pulsen nere men det var omöjligt. Efter ett par timmar betraktade jag mig själv i spegeln. Det såg bra ut. Väldigt bra faktiskt. Blodet från stygnen hade missfärgat min enda skjorta som inte var nedblodad, men det kändes som en petitess. Tog kort på mig själv i olika poser och försökte ladda upp dem på nätet men insåg att jag inte har en dator hemma. "Lyssnar på nya John Fogerty", sa jag till busschauffören och nickade i takt med hjärtat när jag såg att hans mun rörde sig. Åkte runt på stan ett par timmar sittandes bland tonåringarna, låtsades lyssna på något trendigt band. Ingen av dem tilltalade mig. På biblioteket, när jag skrattade högt och låtsades fatta skämten i en bok av Nietzsche, frågade en kvinna om jag pluggade till läkare. "Lyssnar på nya John Fogerty", sa jag utan att tänka mig för. Hon gick till en annan hylla.

Vaknade hemma, vaknade borta. Vaknade på kvarterskrogen, vaknade hos en gammal bög med en träslev i min stuss. Ingenting bekom mig så länge jag hade kontroll över min rytm. Drömde att jag dog. Min själ leviterade ovanför min bröstkorg som öppnades av en man i vit rock och hornbågade glasögon. Han lät stetoskopet vara kvar och log med ögonen mot mig. Han bröt isär revbenen i jakt på mitt hjärta men kunde inte finna det. Hela kvällen sökte han, jag fick en ångestattack och ville flyga ut därifrån, men det fanns inga öppna fönster. Till slut sågade han av min högra hand, slöt den och placerade den på den tomma platsen. När han släckte ned och ståldörren åkte igen tog jag fart och siktade mot den enorma glasrutan som skulle frigöra mig.

7 Comments:

At 12:46 fm, Blogger Helena said...

Snyggt. Ett nöje att läsa.

 
At 3:05 em, Blogger Kenneth Grönwall said...

Ha ha skönt att höra att jag inte är ensam men "dte" är ju bra irriterande :)

 
At 4:48 em, Blogger egoistiska egon said...

du skriver så jävla bra, men det har jag väl sagt förut? så läser jag dig för sällan. jag tror det är för att jag inte vill slarva igenom dina texter som man kan göra med vardagsbloggarna på samma sätt. jag ska ta mig mer tid att läsa, promise.

och ja, jag läser kreativt skrivande en termin. det tär på krafterna, men är otro-ho-ohligt roligt.

 
At 11:52 em, Blogger egoistiska egon said...

jag kopierar in svaret här också, me so praktisk.

"skrivarkursen är nog knepigt. jag var rätt rädd innan jag började också. nu ångrar jag inte en sekund att jag valde det. men faran kan nog vara att ta "vilken skrivarkurs som helst", hört många skräckhistorier. jag läser ju på högskola, då är det iaf lite struktur och bra lärare osv, med möjligheter för oss elever till olika saker. fast jag tror aldrig du kommer tappa din grej när du lär dig hur du ska skriva (fast det finns inget rätt och fel, haha, det är fantastiskt att inse! man får G på allt), bara utvecklas. gud så klyshigt, hejochhå. men jag har precis sett springsteen och är lite lycklig och det ÄR faktiskt så klyshigt bra som de sa när jag började."

och jojustja, skriver du på ngn skrivarsida, eller är det "bara" blogg?

 
At 12:23 fm, Blogger egoistiska egon said...

åhherregud vad komplicerat det här svarandet blev.

men dåså, det är väl bara att söka och börja på en kurs? det går alltid att hoppa av eller inte ta till sig det som lärs ut. jag kan inte heller skriva långt, och har nog insett att jag inte ska göra det heller.

 
At 10:21 fm, Blogger Kenneth Grönwall said...

Ja det vore fan kul att köra vidare å det där faktiskt. Något i stil med att jag kommer underfund med att poliserna alltid varit efter mig och snoka i mitt liv på massa konstiga sätt :)

 
At 11:27 fm, Anonymous Anonym said...

Oh det här var precis min typ av läsning. Asbra skrivet.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se