Deltidsharmonisk

11 augusti 2006

Paris del 1


Måndag 12:e Aug 1991

Far väckte mig 03.00 och bad mig göra mig i ordning. Innan han gick ut stirrade han på en affisch ovan min säng, suckade, sedan gick han ut till bilen. Slog på Enter Sandman och packade kläder. Mor snyftade inne på toan. Jag krafsade på dörren för att visa att jag ville komma in. Hon var kvar där i tjugo minuter så jag hann aldrig packa tandborste, rakblad och deoderant. Jag hatar att vara utan deodorant.

Flygresan mot Paris var magisk. Jag hade fönsterplats och krossade stadens alla höghus mellan pekfinger och tumme. Jag ville ha gröna solbrillor så det såg ut som Gulfkriget. Far snarkade och andades whiskey. Mor läste en tidning med bilder av vackra människor. Ibland lutade hon bak huvudet och suckade. Hon tittade på mig som för att säga något. Men hon sa inget. Jag hade lovat mig själv att våga onanera på toan, det var svårt, jag kunde se mig själv i spegeln hela tiden. Jag såg patetisk ut. Tandkrämen som jag använde som friktion gjorde att det sved så mycket att jag var tvungen sätta huvudet mellan knäna en stund för att inte börja gråta.

Sov hela dagen medan Mor och Far åkte på sightseeing.


Tisdag 13:e Aug 1991

Mor och Far sitter på balkongen med det svenska paret. De vill att jag ska vara med deras son som är fyra år yngre än mig. Men dom vet inte att jag höll honom i fotlederna utanför balkongen i gårkväll. Han ställer sig bakom sin pappa så fort jag tvingas följa med till deras rum. Drog ut på stan ensam idag. Följde efter en skitsnygg tjej. Jag ville prata med henne men vågade inte. Satte mig vid ett bord nära henne och hennes familj och låtsades vänta på någon. Hon beställde in Banana Split som dessert. Dom såg lyckliga ut. Hennes lillebror sparkade luft och hade choklad kring munnen. Försökte beställa en drink men servitrisen skrattade bara åt mig. Tjejen med glassen började blöda näsblod. Hon tittade på mig ibland och log generat. Blodet rann ned på glassen medan hon rörde om med skeden och tittade på mig. Det gjorde mig upphetsad.

På kvällen när Mor och Far skulle ha vuxentid tillsammans drog jag ut på stan igen. Jag såg killar och tjejer i min ålder som rökte och drack obehindrat. De kunde nästan ingen engelska så när jag skulle dra lite stories om att jag var en känd rockstjärna hemma i Sverige lyssnade ingen. Men dom pratade om mig, och jag skrattade när dom skrattade. Innan de gick gav de mig en flaska med något starkt. Jag drack den och växte ett par centimeter. Paris innerstad kändes som ett enda stort nöjesfält. Så mycket ljus som blinkade överallt. Folk som knuffas. Jag kände mig vuxen. Här kände ingen mig, Ingen visste vem jag var. Här kunde jag vara vem jag ville. Gick ned till en källare med dålig belysning. Ett gäng killar spelade biljard. Tjejer med för mycket smink satt på soffan som sträckte sig efter hela väggen. Jag vågade inte chansa och beställde bara en Cola. Ingen kom fram och pratade med mig och när pengarna var slut och jag kände mig spyfärdig av all Cola drog jag ut igen.

Mor sov inne på toan så jag var tvungen kissa från balkongen. Det landade på ett biltak. En hund började skälla. Staden verkade aldrig sova så jag drog igen dörren. På natten drömde jag om tjejen med näsblodet. Vi kysstes längst uppe i Eiffeltornet. Just när jag skulle fria till henne blev Eiffeltornet lutande tornet i Pisa. Jag vaknade på golvet.

7 Comments:

At 1:02 em, Blogger Chris said...

läser du något annat än ellis också? eller nu kanske jag drar förhastade slutsatser. hur som helst, jag tror att du kan mycket mer än den här stilen. om du vill.

löve.

 
At 1:42 em, Blogger deltidsharmonisk said...

Jag läser det som verkar bra, sällan efter författare. Bukowski gillar jag.

Det är möjligt. Men det blir som det blir när jag sätter mig ned och skriver. Ibland skulle jag vilja skriva mer målande och mer dialog. Men jag skriver det jag ser i huvudet oftast bara.

 
At 5:18 em, Blogger Chris said...

...för ibland sticker nån mening ut på ett sätt som får mig dödligt nyfiken. I know, det är knäppt, hej hej men ändå.

 
At 9:01 em, Blogger deltidsharmonisk said...

Jag tycker jag har två sätt att skriva. Eller jag ser personligen själv skillnad i texter som http://deltidsharmonisk.blogspot.com/2006/01/nattsamtal-i.html http://deltidsharmonisk.blogspot.com/2005/09/vntsalen-1423.html och exempelvis http://deltidsharmonisk.blogspot.com/2005/11/osynlig.html

 
At 9:18 em, Blogger Chris said...

ja, det stämmer nog. gör det nog.

 
At 10:00 fm, Anonymous Anonym said...

det va ett tag sen jag va här och läste, men du är fortfarande bäst på sånahär absurda texter. om inte bättre. jag älskar det här!

 
At 3:15 fm, Anonymous Anonym said...

... Eller åka vidare till en skum klubb som heter Rectum där man slår ihjäl fel kille med en brandsläckare (händer i en annan film i parismiljö). Glasstemat igen. Glassen är bra eftersom den anses så trevlig men egentligen bara är kall och kladdig. Precis som jag.

Fan, först tredje gången jag läste slutet hajade jag att det var en knorr. Word, dude.

("Jag tror du kan skriva Junilistans antiabortmanifest i den här stilen. Om du vill.")

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se