Deltidsharmonisk

18 augusti 2006

Paris del 3

Torsdag 15:e Aug 1991

Mådde svindåligt när jag vaknade. Febrig. Spydde upp en del av likören som jag hittat i Mors resväska. Spenderade hela morgonen på balkongen med ett kikarsikte från Fars jaktgevär. Äldre män i kostym + huvud = 100 p. Äldre kostymklädda män i rörelse + torso = 80 p. Mor och Far dök plötsligt upp bakom mig, det gjorde mig förvånad, jag har alltid en konstant koll på det fysiska avståndet mellan oss. De undrade vad jag gjorde. Jag sa att jag spanade efter tjejer. Mor gjorde en ansats att rufsa mig i håret men drog tillbaka handen.

Drog ut på stan och shoppade skivor. Förföljde en söt tjej som rökte världsvant. Jag sa på svenska till henne att jag tyckte hon var väldigt vacker. Visade henne kikarsiktet men hon trodde jag ville sälja den och viftade bort mig. Köpte en attachéväska och satte mig i en park. Tjejer och killar i min ålder passerade. Inte en enda stannade upp och frågade vad jag hade i väskan. Gav den till en uteliggare som svor på franska åt mig eftersom jag inte gav honom nyckeln.

Gick tillbaka till hotellet. Där låg Mor naken på sängen sovandes. Satte mig på sängkanten. Ett vitt tunnt snöre tittade ut från hennes vagina. Jag tog det som ett tecken. Detta var repet jag så väl behövde för att klättra tillbaka till tryggheten. Mor vaknade och såg skrämd ut. Jag flyttade blicken till hennes ögon och lade min hand på hennes mage. Hon stelnade till och satte händerna på bröstet. "Var jag snäll när jag var därinne?", sa jag. Mor blinkade ett par gånger och försökte dra upp täcket men min hand var ivägen. "Du menar i magen?" Lång paus. "Du var väldigt snäll. Du sparkade så sällan att jag ibland trodde att du smet ut när jag sov". Hon försökte le. Jag blundade och såg bilder av Mor, ung och vacker, kanske till och med lycklig. Mor som tvättar mitt hår i badkaret. Utflykter till parken och mjukglass. Våra spegelbilder i hallen när hon hjälper mig bli Paul Stanley. Gnugga näsa mot näsa innan lampan släcks. "När lillebror bodde där, var han snäll?" Mor fick tårar i ögonen och pressade ihop läpparna. Vi pratade aldrig om lillebror. "Lillebror hann ju aldrig växa lika mycket som du. Men jag är säker på att han också hade varit snäll", sa Mor och satte handen på min hand. "Han kanske egentligen aldrig ville komma ut", sa jag och försökte låta positiv. "Han kanske visste".

Jag märkte att jag pratade för mig själv nu. En vindpust öppnade balkongdörren på vid gavel. Jag minns inte när vi sagt så många viktiga meningar till varandra. Jag ville säga att detta var det bästa samtal vi haft. Men hon hann vända sig om.

11 Comments:

At 9:16 fm, Blogger Bianca said...

du borde ge ut en bok!!

 
At 12:19 em, Blogger Carreca said...

Ja verkligen! *håller me*

 
At 12:43 em, Blogger matsomalm said...

Jävlar vad läskigt det är, på något sätt. Det är jätteläskigt.

 
At 12:51 em, Blogger [sanna] said...

Jag måste fortsätta berömma dig. Du skriver så vackert, sorgligt och ger mig kväljningar samtidigt. Så du lyckas nog med det du försöker uppnå. :)
Och ja, ge ut en bok för fan!

 
At 9:56 em, Anonymous Anonym said...

Nu gör du det igen, din faan. Första stycket är exakt som jag kunde föreställa mig första bladet i bokjäveln. Det är SÅ man börjar en bok. Jag säger bara ja: Ja!!

Och förresten, det är ju exakt sådär man skriver dialog också. Det måste jag komma ihåg. Stackars mamma (Dltdshrmnsk själv är det definitionsmässigt aldrig synd om). Det här är dessutom vad Stig Larsson drömde om att kunna skriva. Förjävligt bra scen. Usch. Hurra.

 
At 11:37 em, Blogger deltidsharmonisk said...

Hörni, nu blir jag nästan röd i ansiktet. Tack. Jag gillar det här också. Mest för att det går snabbt skriva ned sånt här och att jag inte riktigt vet vart jag är på väg. Jag vill veta mer om relationen till Mor och Far.

Tack igen.

 
At 5:45 em, Anonymous Anonym said...

Jag vill också veta mer om relationen till Mor och Far.

Brukar dina katter gosa med ditt skägg?

 
At 9:46 em, Blogger deltidsharmonisk said...

Den ena gnuggar sitt ansikte mot mitt ibland. Men det är nog mest för att säga att hon vill att jag ska klappa henne. Jag har dock erbjudit skäggstubben men då drar hon oftast undan huvudet.

Förresten, om man tycker jag uppdaterar för sällan kan man läsa inlägget Vägar till deltidsharmoni en bit ned. Den uppdateras då och då. Folk hittar hit på underliga sätt.

 
At 10:32 em, Blogger [sanna] said...

Förresten, om du ogillar att jag länkar till dig så får du hojta till!

 
At 10:37 em, Blogger [sanna] said...

Hahaha, och shit vad jag skrattade när jag klickade på alla Vägar till deltidsharmoni. :D

 
At 10:08 em, Anonymous Anonym said...

damn vad det här var bra. love it. love you.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se