Deltidsharmonisk

05 oktober 2005

Devotchka

Det fanns en tjej på min skola som en dag bara slutade prata. Hon kom till vår klass från ett krigsdrabbat land och togs emot med öppna armar av de flesta. Hennes namn var svårt att uttala så vi kallade henne Devotchka. Just denna dag sa hon inte ett enda ord, inte ens när hon blev tilltalad. Efter ett påsklov kom hon tillbaka med ordet ”hora” inristat på armen. Rektorn och sjuksystern tog in henne på besök men fick aldrig något ur henne. Jag såg henne ensam vid ett fönster i biblioteket en gång. Jag gick fram till henne och frågade hur det var. Hon gömde sig bakom sitt hår men jag kunde se att hon hade gråtit lite. Ett gäng ungar spelade landhockey ute på gården. Vi stod där en stund under tystnad. Då sa hon ”jag önskar att jag var liten igen och fick börja om”. Ord kändes onödiga och jag satte min hand på hennes axel. Hon ryckte till och drog sig undan. Dagen efter, under samhällslektionen, kom en man in och ropade på henne. Han upprepade en mening på deras modersmål men tjejen tittade bara ned i bänken. Till slut gick han fram för att ta tag i henne. Vår fröken ställde sig ivägen men mannen ignorerade henne. Innan han drog ut tjejen vände hon sig och mimade något åt oss. Vi kunde aldrig lista ut vad det var och vi såg henne aldrig igen.

8 Comments:

At 8:37 em, Anonymous Anonym said...

Otroligt gripande, din text.

Blir så sorgsen.

 
At 11:13 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, jag gillar det du skriver!

 
At 3:31 em, Anonymous Anonym said...

Här är det gott att hänga och läsa. Satan vilken edge du har på grejerna! Det är MYCKET bra.

 
At 11:55 fm, Anonymous Anonym said...

Undertecknad bor i Karlstad, läser 20p Folkhälsovetenskap på universitetet, jobbar på ett bager/café, prenumenerar på just tidningen Café. Favoritfilmen är inte en uten flera, bla. första Bridget Jones, Notting Hill, Love Actually och Pulp Fiction. För att inte glömma Sin City. Mer spännande än såhär blir det inte.

 
At 3:31 em, Blogger deltidsharmonisk said...

Gud vad ni är snälla. Men alldeles för hemliga. Jag vill ju veta vem ni är, hur ni hamnade här och vilken din favoritfilm är m.m

 
At 2:36 em, Blogger Carreca said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 2:43 em, Blogger Carreca said...

Bravo! Jag tror jag såg Devotchka i Moseldalen förra helgen. Hon hade leopardmönstrad blus och pumps och verkade väldigt framfusig mot män.

 
At 4:10 em, Blogger Zelda said...

Buster!! <3333

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se