Deltidsharmonisk

29 augusti 2007

Överkörd

Vaknar med en överkörd grävling på min bröstkorg. Någon har redan börjat äta på den. Lyfter upp den. Det pyser ut luft när lungorna pressas samman. Kräks lite över mig själv och hör plötsligt fnitter bakom tassar. Mina katter sitter nere på golvet med armarna i kors. "Stek upp den där med ris och sötsur sås, pronto", säger Storskiten och halar upp en cigg. Jag bäddar sängen, klär av mig naken och tar på mig förklädet.

Efter den delikata måltiden är alla mätta och belåtna. Storskiten lämnar bordet för att sätta sig på toalettringen och kissa. Något som hon lärt sig i en film med Dustin Hoffman. Disken blir överlämnad till mig as usual. Efter en stund hör jag henne skrika och ett rispande ljud. Rusar genast in och ser henne försöka ta sig upp ur toan men bakändan har fastnat. Våra ögon möts. Jag skulle kunna spola ned henne nu och 'make it look like an accident'. Hon vet det. Jag vet det. Mina nävar öppnas och knyts ett par gånger. Hon skakar långsamt på huvudet och spänner blicken i mig som för att säga du skulle bara våga din jävel. Jag sträcker mig mot spolknappen. Min hand darrar lite. I Storskitens ögon ser jag plötsligt något obekant, en blick jag aldrig fått förut. Är det rentav rädsla? Jag uppfylls av en känsla av styrka och märker hur hela min kropp rätar sig från krökt rygg och hängande huvud. Sväljer hårt och tittar på henne igen. Hon försöker le mot mig men det blir bara det vanliga mordiska leendet. Jag håller i spolknappen och märker att jag blundar. "Hur var det här då?", säger plötsligt Lillskiten som nu smugit upp bakom oss. Hon står lutad mot väggen med ena benet korsat över det andra. I hennes ena tass finns POLARIODBILDERNA. Hon viftar med dem nonchalant och flinar. Denna förbannade hållhake. "Du var just på väg att lyfta upp henne förmodar jag?". Min kropp sjunker ihop till den normala positionen. "Ja visst. Vad annars", säger jag och lyfter upp Storskiten som genast skakar av sig kissvattnet.

Senare på kvällen straffar Skitarna mig genom att ringa sina vänner och ha brakfest i mitt vardagsrum till klockan 07.30. Jag tvingas sova i badkaret bland alla djur vi samlat på oss. Ett par gånger kommer deras vänner in för att knulla i badrummet varvid jag tvingas harkla mig försynt bakom draperiet. När sista gästen gått somnar jag till Bee-Gees Night fever som någon satt på repeat sedan flera timmar tillbaka. Dagen efter vaknar jag med en gravid tonårsräv på bröstkorgen och två hungriga rumskamrater med varsin haklapp.

4 Comments:

At 5:12 em, Anonymous Anonym said...

Jihaa :)

 
At 1:13 fm, Anonymous Anonym said...

Det är så berfriande att du är tillbaka så att jag ska springa ner till dagiset och dela ut saxar till de lekande barnen. Jag tar alltid med mig 6-7 blåa saxar och en röd, så att det ska bli lite huggsexa över den röda saxen. Det blir roligare så. Mina pengar lägger jag på Hampus 6 år, han slutar inte kämpa trots ett halvt saxblad i låret.

/doktorn

 
At 5:03 em, Blogger katrin said...

Och jag undrar vem DU är.

 
At 10:38 em, Anonymous Elin said...

Helt sjukt bra blog!

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se