Deltidsharmonisk

01 oktober 2004

Nu minns hon mig i alla fall

Jag kunde inte höra vad hon sa men när hon pausade uppmärksammade jag att hon lekte med sitt hår lite nonchalant. Någonstans i ett väntrum har jag läst i en tidning om vad det ska betyda. Om jag blundade kunde jag känna stroboskopljuset dansa över mina ögonlock. Hon har en tatuering på ryggen men jag ser inte vad den föreställer. Snart kommer Dom Jobbiga Frågorna.

Och där kommer den första. Jag berättar att jag tar det mest lugnt. Håller utkik för eventuella öppningar. Lagomt svävande. Det blir en paus. Jag vet att jag ska returnera frågan men jag låter henne hållas. Hon vill så himla gärna...berätta för mig. Jag tittar ned i drinken och försöker trycka hål på citronskivan med sugröret. Hon fortsätter. "Jag har tagit paus i pluggandet, kommer åka till sydafrika och volontärarbeta ett tag". Med två enkla slag har hon krossat mig.

Citronskivan ger mig oväntat hårt motstånd. En låt passerar förbi. "Men du, vad ser du framför dig...vad har du för drömmar?" Hon stöttar sitt huvud mot handen och lägger det lite på sned. DJ-tjejen gör ett dåligt byte så en kort paus uppstår. Det är nu jag säger det. "Min dröm har alltid varit att stjäla ett fulltankat plan och flyga in i min gamla skola. Jag vet exakt vilket fönster jag ska sikta på och jag vet exakt vilken låt jag ska lyssna på i min cd-spelare medans jag kraschar och förhoppningsvis tar död på så många som möjligt".

Jag hoppas på att hon ska fråga vilken låt jag menade.
Det gör hon inte men tatueringen var ett sånt där asiatiskt tecken.

Bloggtoppen.se